MENU

Festiwal Warszawa w Budowie 8. Wreszcie we własnym domu

ROK
2016

KLIENT
Fundacja Instytut Architektury, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Warszawy

LOKALIZACJA
Warszawa, PL

PROGRAM
przestrzeń wystawiennicza

POWIERZCHNIA
450 m²

STATUS
zrealizowano

ZESPÓŁ
Budcud: Mateusz Adamczyk, Agata Woźniczka (autorzy), Anna Treit, Marco Vargas, Marcjanna Bień, Roksana Patrzałek

ZDJĘCIA
Budcud, Bartosz Stawiarski, Alicja Szulc / Muzeum Warszawy

Festiwal Warszawa w Budowie 8. Wreszcie we własnym domu


Notice: Undefined index: pix in /home/budcud/domains/budcud.org/public_html/wp-content/themes/budcud2019/tmpl_post.php on line 80

Notice: Undefined index: wideo in /home/budcud/domains/budcud.org/public_html/wp-content/themes/budcud2019/tmpl_post.php on line 91

Każdy Polak marzy o własnym domu – typowym, nowoczesnym czy tradycyjnie i sarmacko aspirującym. Jego posiadanie buduje tożsamość właściciela, fabrykuje historię oraz daje pokaz prawdziwych ambicji.

Wszystkie wymarzone w Polsce domy mają wspólny element – dwuspadowy dach, który przykrywa nie tylko domy jednorodzinne, ale też budynki wielorodzinne. Przecież nic tak nie kojarzy się z własnym kątem jak ikoniczny, dwuspadowy dach! Dlatego i architekci, i deweloperzy perwersyjnie odwołują się do tego archetypu, aplikując go we wszystkich możliwych skalach. Dach to symbol i domu, i polskiego krajobrazu zurbanizowanego, dlatego pod wielkim, wspólnym dachem rozgrywa się ekspozycja ósmego festiwalu „Warszawy w Budowie”.

Formalne rozrzeźbienie połaci nawiązuje do wernakularnych polskich dachów: pełnych wykuszy, okien połaciowych, wieżyczek i lukarn, czyli obiektów definiujących tendencyjny  polski dworek. Dach ekspozycyjny działa jako gest porządkujący postindustrialną przestrzeń miejsca wystawy, silnie hierarchizując wnętrze. A tektura użyta w jego wykończeniu komentuje bylejakość i fasadowość konstruowania tożsamości budową domu

Poza aranżacją ekspozycji BUDCUD zaprojektował także dewelopersko- hipoteczne koło fortuny, gdzie zwiedzający grali na rynku nieruchomości, wcielając się w role kamieniczników, zakredytowanych właścicieli mieszkań, wynajmujących czy zajmujących lokale socjalne. Tablica w trakcie rozgrywki odsłaniała hasło wystawy: „Wreszcie we własnym domu”.